Onttolan tasoris­tey­son­net­to­muus 1944


Kontio­lahden alueen sotahis­to­ria­koh­teiden esittelyä on paran­nettu viime vuosien aikana opaste­kylt­tien avulla. Syksyllä 2024 tuli kuluneeksi 80 vuotta Pohjois-Karjalan histo­rian tuhoi­sim­masta tielii­ken­neon­net­to­muu­desta. 12.9.1944 tapahtui Kontio­lah­della Ontto­lassa yli 30 uhria vaatinut tasoris­tey­son­net­to­muus, jossa rinta­malta palaa­massa ollut kuorma-auto törmäsi yhteen posti­junan kanssa. Tässä blogissa on kerrottu onnet­to­muuden taustoja. Muisto­merkki on pysty­tetty alueelle yhdessä Sotien 1939–45 Pohjois-Karjalan Perin­neyh­dis­tyksen, Sotien 1939–45 Kontio­lahden Perin­ne­toi­mi­kunnan, Kontio­lahden Reser­vi­läisten, Kontio­lahden kunnan ja Kontion­loikan kanssa.

Onnet­to­muu­dessa olleen joukon vaiheet
6.Mittauspatteri perus­tet­tiin Hämeen­lin­nassa kevät­tal­vella 1942. Rinta­malle patteri siirtyi 7.7.1942. Patteri toimi Karhu­mäessä 10.8.1944 alkaen, ryhmit­tyen ensin Povent­saan, mutta siirtyen sieltä pian 1.Divisioonan alaiseksi Maluun. 6.Mittauspatteri alistet­tiin 3.Prikaatille, jossa sen tehtä­vänä oli suorittaa topogra­fisia mittauksia, maalien määrit­telyä ja kenttä­va­rus­tus­töitä.

Patteri sai 16.6.1944 käskyn siirtyä Porajärven etelä­puo­lei­seen maastoon suorit­ta­maan topogra­fisia mittauksia ja kenttä­va­rus­te­töitä. Uuden käskyn siirty­mi­sestä 7.Divisioonan alueelle Loimo­laan se sai 16.8.1944. Patteri ryhmittyi Loimolan itäpuo­lelle mittaus­tie­dus­te­lu­teh­tä­vään 23.8.1944.

Välirauhan päätettyä sotatoimet syyskuussa 1944, patteri sai 7.Divisioonaan kuulu­neen Kenttä­ty­kis­tö­ryk­mentti 2:n komen­ta­jalta eversti Pallet­vuo­relta käskyn siirtyä Loimo­lasta Suistamon, Soanlahden, Värtsilän ja Joensuun kautta Ylämyl­lylle II Armei­ja­kunnan reser­viksi. Kolonna lähti liikkeelle Loimo­lasta 12.9.1944 klo 10.00.

Kuva 1: Mittaus­pat­te­risto toimin­nassa. Kuva SA-Kuva. 

Onttolan tasoris­tey­son­net­to­muuden 1944 kulku

Ontto­lassa Joensuu-Kuopio maantie ylitti Pieksä­mäki-Joensuu rauta­tien. Pieksä­mäeltä saapunut posti­juna törmäsi tasoris­teyk­sessä 6.Mittauspatterin tykki­miehiä kuljet­ta­nee­seen linja-autoon 12.9.1944 klo 16.55. Jatko­sodan päätty­mi­sestä oli kulunut vain viikko.

Törmäyk­sessä menehtyi heti onnet­to­muus­päi­vänä 12 miestä ja lisäksi yksi loukkaan­tu­neista kaksi viikkoa
myöhemmin. Kahdeksan miestä loukkaantui vakavasti. Osa heistä kuoli vammoi­hinsa kuukausia myöhemmin. Kaikkiaan linja-autossa oli noin 30 matkus­tajaa.

Onnet­to­muuden syy jäi epäsel­väksi, koska sillä ei ollut silmin­nä­ki­jöitä. Tasoris­teyk­sessä oli aiemminkin sattunut pienempiä onnet­to­muuksia. Onnet­to­muu­desta uutisoi­tiin aikanaan niukasti, sillä juuri päätty­neen sodan takia lehdet olivat täynnä muita uutisai­heita. Vuosi­kym­menten saatossa aihe on myös unohtunut. 

Kuva 2: Kuva onnet­to­muus­pai­kalta. Kuva: Eino Malinen, Pohjois-Karjalan museo.

Muisto­merkki ja ProPatria taulu

Ontto­laan vuonna 2024 pysty­tetyn muisto­merkin ja infotaulun tarkoi­tuk­sena on vaalia onnet­to­muu­dessa meneh­ty­neiden viime sotiemme sanka­ra­reiden muistoa. Myös Rauman Patria-Kilta paljasti muisto­taulun onnet­to­muuden uhrien muistoksi Joensuussa elokuussa 2013. Taulu luovu­tet­tiin Pohjois-Karjalan museolle ja on sijoi­tet­tuna Marjalan Bunkkerimuseolle.

Kuva 3: Muisto­merkki Ontto­lassa. Kuva: Jarkko Peiponen

Lisätie­toja

Muisto­merkin ja infotaulun sijainti Ontto­lassa, linkki: Google Maps.

Lisätie­toja aiheesta kirjal­li­sista lähteistä:
Sanoma­lehti Karja­lainen 12.9.2024 — Pohjois-Karjalan kaikkien aikojen tuhoi­sim­massa tielii­ken­ne­tur­massa kuoli 13 ihmistä lähellä Joensuun keskustaa – paikalla uusi muisto­merkki https://www.karjalainen.fi/maakunta/miv94qbmia

Kansal­li­sar­kisto — 6.Mittauspatterin sotapäi­vä­kirja: https://astia.narc.fi/uusiastia/viewer/?fileId=5758287410&aineistoId=2387764321

Kansal­li­sar­kisto — Sanoma­lehti Laatokan 14.9.1944 uutinen aiheesta. Kansal­li­sar­kiston
Digiar­kisto https://digi.kansalliskirjasto.fi/sanomalehti/binding/1743571?page=1

Wikipedia — Onttolan tasoris­teys­turma 1944 https://fi.wikipedia.org/wiki/Onttolan_tasoristeysturma_1944

Wikipedia — Juna-onnet­to­muudet Suomessa. https://fi.wikipedia.org/wiki/Luokka:Junaonnettomuudet_Suomessa

Paloau­kean varus­kunta, Ylämyllyn varus­kunnan histo­riikki 1940–1985. Joensuu 1984.

Perkjär­veltä Niini­sa­loon, Mittaus­pat­te­risto 1924–1974, Paula­harju Ahti ja Paula­harju Jyri, Hämeen­linna 1973.

Tämän blogi­tekstin on kirjoit­tanut Jarkko Peiponen mukaillen infokyltin tekstiä. Infokyltin tekstin ovat kirjoit­ta­neet Jouni Mattila, Aimo Kettunen, Ilpo Saare­lainen ja Jarkko Peiponen.