Kontiolahden alueen sotahistoriakohteiden esittelyä on parannettu viime vuosien aikana opastekylttien avulla. Syksyllä 2024 tuli kuluneeksi 80 vuotta Pohjois-Karjalan historian tuhoisimmasta tieliikenneonnettomuudesta. 12.9.1944 tapahtui Kontiolahdella Onttolassa yli 30 uhria vaatinut tasoristeysonnettomuus, jossa rintamalta palaamassa ollut kuorma-auto törmäsi yhteen postijunan kanssa. Tässä blogissa on kerrottu onnettomuuden taustoja. Muistomerkki on pystytetty alueelle yhdessä Sotien 1939–45 Pohjois-Karjalan Perinneyhdistyksen, Sotien 1939–45 Kontiolahden Perinnetoimikunnan, Kontiolahden Reserviläisten, Kontiolahden kunnan ja Kontionloikan kanssa.
Onnettomuudessa olleen joukon vaiheet
6.Mittauspatteri perustettiin Hämeenlinnassa kevättalvella 1942. Rintamalle patteri siirtyi 7.7.1942. Patteri toimi Karhumäessä 10.8.1944 alkaen, ryhmittyen ensin Poventsaan, mutta siirtyen sieltä pian 1.Divisioonan alaiseksi Maluun. 6.Mittauspatteri alistettiin 3.Prikaatille, jossa sen tehtävänä oli suorittaa topografisia mittauksia, maalien määrittelyä ja kenttävarustustöitä.
Patteri sai 16.6.1944 käskyn siirtyä Porajärven eteläpuoleiseen maastoon suorittamaan topografisia mittauksia ja kenttävarustetöitä. Uuden käskyn siirtymisestä 7.Divisioonan alueelle Loimolaan se sai 16.8.1944. Patteri ryhmittyi Loimolan itäpuolelle mittaustiedustelutehtävään 23.8.1944.
Välirauhan päätettyä sotatoimet syyskuussa 1944, patteri sai 7.Divisioonaan kuuluneen Kenttätykistörykmentti 2:n komentajalta eversti Palletvuorelta käskyn siirtyä Loimolasta Suistamon, Soanlahden, Värtsilän ja Joensuun kautta Ylämyllylle II Armeijakunnan reserviksi. Kolonna lähti liikkeelle Loimolasta 12.9.1944 klo 10.00.
Kuva 1: Mittauspatteristo toiminnassa. Kuva SA-Kuva.
Onttolan tasoristeysonnettomuuden 1944 kulku
Onttolassa Joensuu-Kuopio maantie ylitti Pieksämäki-Joensuu rautatien. Pieksämäeltä saapunut postijuna törmäsi tasoristeyksessä 6.Mittauspatterin tykkimiehiä kuljettaneeseen linja-autoon 12.9.1944 klo 16.55. Jatkosodan päättymisestä oli kulunut vain viikko.
Törmäyksessä menehtyi heti onnettomuuspäivänä 12 miestä ja lisäksi yksi loukkaantuneista kaksi viikkoa
myöhemmin. Kahdeksan miestä loukkaantui vakavasti. Osa heistä kuoli vammoihinsa kuukausia myöhemmin. Kaikkiaan linja-autossa oli noin 30 matkustajaa.
Onnettomuuden syy jäi epäselväksi, koska sillä ei ollut silminnäkijöitä. Tasoristeyksessä oli aiemminkin sattunut pienempiä onnettomuuksia. Onnettomuudesta uutisoitiin aikanaan niukasti, sillä juuri päättyneen sodan takia lehdet olivat täynnä muita uutisaiheita. Vuosikymmenten saatossa aihe on myös unohtunut.
Kuva 2: Kuva onnettomuuspaikalta. Kuva: Eino Malinen, Pohjois-Karjalan museo.
Muistomerkki ja ProPatria taulu
Onttolaan vuonna 2024 pystytetyn muistomerkin ja infotaulun tarkoituksena on vaalia onnettomuudessa menehtyneiden viime sotiemme sankarareiden muistoa. Myös Rauman Patria-Kilta paljasti muistotaulun onnettomuuden uhrien muistoksi Joensuussa elokuussa 2013. Taulu luovutettiin Pohjois-Karjalan museolle ja on sijoitettuna Marjalan Bunkkerimuseolle.
Kuva 3: Muistomerkki Onttolassa. Kuva: Jarkko Peiponen
Lisätietoja
Muistomerkin ja infotaulun sijainti Onttolassa, linkki: Google Maps.
Lisätietoja aiheesta kirjallisista lähteistä:
Sanomalehti Karjalainen 12.9.2024 — Pohjois-Karjalan kaikkien aikojen tuhoisimmassa tieliikenneturmassa kuoli 13 ihmistä lähellä Joensuun keskustaa – paikalla uusi muistomerkki https://www.karjalainen.fi/maakunta/miv94qbmia
Kansallisarkisto — 6.Mittauspatterin sotapäiväkirja: https://astia.narc.fi/uusiastia/viewer/?fileId=5758287410&aineistoId=2387764321
Kansallisarkisto — Sanomalehti Laatokan 14.9.1944 uutinen aiheesta. Kansallisarkiston
Digiarkisto https://digi.kansalliskirjasto.fi/sanomalehti/binding/1743571?page=1
Wikipedia — Onttolan tasoristeysturma 1944 https://fi.wikipedia.org/wiki/Onttolan_tasoristeysturma_1944
Wikipedia — Juna-onnettomuudet Suomessa. https://fi.wikipedia.org/wiki/Luokka:Junaonnettomuudet_Suomessa
Paloaukean varuskunta, Ylämyllyn varuskunnan historiikki 1940–1985. Joensuu 1984.
Perkjärveltä Niinisaloon, Mittauspatteristo 1924–1974, Paulaharju Ahti ja Paulaharju Jyri, Hämeenlinna 1973.
Tämän blogitekstin on kirjoittanut Jarkko Peiponen mukaillen infokyltin tekstiä. Infokyltin tekstin ovat kirjoittaneet Jouni Mattila, Aimo Kettunen, Ilpo Saarelainen ja Jarkko Peiponen.