Metsän keskellä kohiseva vesipu­tous palkitsee etsijänsä

Siinä se nyt on. Etsin­tämme tulos. Kevyt hiki otsalla pysähdyn ihaste­le­maan alas virtaavaa vettä. Metsän kätkemä vesipu­tous on löytä­misen arvoinen.

Olemme liikkeellä sanoma­lehti Karja­laisen 23.7.2020 julkai­seman jutun innoit­ta­mana. Lukija on vinkannut kesäkoh­teeksi Kontio­lah­della sijait­sevan vesipu­touksen, jonka olemme päättä­neet löytää.

Hyödyn­nämme jutussa annet­tuja ajo-ohjeita ja lähdemme matkaan kunnan­talon pihasta. Autos­sani ajo-ohjeita lukee ääneen Jarkko Peiponen ja metsä­osuuden suunnis­tuk­sesta vastaa Sari Jorma­nainen. 6‑tieltä käännymme Heinä­vaa­ran­tielle ja jatkamme matkaa vasem­malle, kun haarau­tu­mis­koh­dassa oikealle tarjou­tuisi niin ikään mielen­kiin­toinen matka­kohde eli Kolvananuuro.

Yhdeksän kilometrin kohdalla tie jälleen haarautuu – edelleen valitaan vasen ja lähde­tään etene­mään pitkin Suuri­vaa­ran­tietä. Noin 600 metrin jälkeen vasem­malle kääntyy metsä­au­totie, jota mennään lehden ohjeiden mukaan 1,7 kilometriä.

Tien ali kulkee puro, minkä jälkeen jätämme auton tienvar­teen ja hyppäämme kulkusuun­nasta katsot­tuna vasem­malla olevaan metsään puroa seuraten. Paluu­mat­kalla huomaamme, että auto olisi kannat­tanut jättää hieman edemmäs purosta tien levik­keelle, jolloin matka vesipu­touk­selle olisi huomat­ta­vasti lyhyempi. Levik­keen jälkeen metsään lähtee ura, jota pitkin voi edetä. Itse putouk­selle ei mene polkuja, vaikka paikalla näkyy kulke­misen jäljet.

Metsässä samoilu pidemmän version mukaan ei kuiten­kaan haittaa. Saamme ihastella vaihte­levaa maastoa, soista maisemaa ja jyrkkää kalliota.

Laskeudun rinnettä alas ja pian metsässä alkaa voimistua palkit­seva ääni: veden­ko­hina. Lopulta olemme päässeet perille.

Elokuun puoli­vä­lissä tehdyllä retkellä selviää hyvin ilman kumisaap­paita, vaikka maa on paikoin kosteaa. Kesken matkan lisään hyttys­kar­ko­tetta, sillä reissua säestää hyttysten tasainen ininä.

Jos haluat suunnata paikan päälle koordi­naat­tien avulla, otimme sitä varten vesipu­touksen alaosassa näyttö­kuvan 112-sovel­luksen antamista sijaintitiedoista.

Aion suunnata tänne uudes­taan viimeis­tään ensi keväänä, jolloin vesipu­touksen voisi kuvitella olevan vuolaim­mil­laan. Kenties silloin ehtisi syödä eväät vesipu­tousta ihastel­lessa ja kuunnellessa.

Blogi on julkaistu alunperin www.kontiolahti.fi sivus­tolla 21.8.2020. Kirjoit­taja Niina Vatanen.