Matkailu avartaa – Matka­messut Berliinissä

Euroopan suurimmat matka­messut järjes­tet­tiin Berlii­nissä 4.–6.3.2025. Olimme mukana Kontio­lah­delta sekä myymässä matka­pa­ket­teja että tutus­tu­mis­mat­kalla matkailun nykyt­ren­deihin. Kontion­loikan lisäk­si­mat­kalla olivat mukana Sisu Fishing Oy ja Venejoen Piilo sekä Kontio­lahden Urhei­lijat ry.

Saimme messuilla iloisia uutisia, kun Venejoen Piilo voitti Scandi­na­vian Outdoor Award TRAVEL ‑kilpailun majoi­tus­koh­teen palkinnon 4.3.2025 järjes­te­tyssä palkin­to­se­re­mo­niassa. Parhaimmat onnit­telut Venejoen Piilolle hyvin tehdystä markki­noin­ti­työstä! Kyseessä on vuosit­tain järjes­tet­tävä kilpailu, jossa arvioi­daan Pohjois­maisten matkai­lu­koh­teiden ja tuotteiden parhaita ideoita. Valit­si­ja­raa­tiin kuuluu kahdeksan retkei­lyyn, ulkoi­luun sekä luontoon erikois­tuvaa kansain­vä­lisen median tai matkan­jär­jes­täjän edustajaa. Valitut kohteet pääevät esille saksan­kie­li­sillä markki­noilla. Pohjois-Karja­laan tuli myös toinen voitto, kun Karhun talo voitto yksit­täisen ulkoi­lu­tuot­teen katego­rian. Tästä pääsenkin taas lempiai­hee­seeni eli kannustan yrityksiä tekemään myös saksan­kie­liset www-sivut, koska saksa­laiset ovat suurin ulkomaa­laisten turis­ti­ryhmä Suomessa.

Visit Finlandin Suomen osastolla Äksyt Ämmät myivät yritysten matka­pa­ket­teja ja Visit Karelia markkinoi Pohjois-Karjalaa. Tällaisten ammat­ti­laisten kanssa on mukava tehdä yhteis­työtä. Kontio­lah­delta myynnissä oli kolmen yrityksen matka­pa­ketit. Myynnissä olivat Venejoen Piilon ja Sisu Fishing Oy:n yhteinen viikon aktivi­teet­ti­pa­ketti sekä Sampon Mökkien majoi­tus­pa­ketti oheis­oh­jel­mi­neen. Visit Finlandin osastolla oli 40 näytteil­lea­set­tajaa Suomesta.

Meidän kannattaa olla ylpeitä puhtaasta luonnos­tamme ja lähiruo­asta. Monella Euroopan maalla korostui luomu- ja lähiruoka esitte­lyissä ja saksa­laiset arvostat puhdasta ruokaa sekä luomu­ruokaa, joka tunne­taan heillä bioruo­kana. Tästä esimerk­kinä lienee hotel­limme lähellä ollut ruoka­kioski, joka myy vaan luomu­tuot­teita. Currywurst, sämpylät ja juomat olivat kaikki luomua. Aasian ja Afrikan maat olivat erittäin näyttä­västi esillä messuilla ja toivat esille myös omaa kulttuu­riaan hienosti.

Berliini tunne­taan Berliinin karhusta ja ympäri kaupunkia voit bongata erilaisia karhu­pat­saita ja ne ovat suosit­tuja kuvan­ot­to­paik­koja. Yksi Berliinin tunne­tuim­mista maamer­keistä on myös Berlin Gedächt­nis­kirche – Keisari Vilhelmin muisto­kirkko, joka pommi­tet­tiin toisessa maail­man­so­dassa ja päätorni jätet­tiin muisto­mer­kiksi ja uusi kahdek­san­kul­mainen kirkko­ra­kennus raken­net­tiin viereen.

ITB Berlin on yksi maailman suurim­mista ja merkit­tä­vim­mistä matkai­lualan messuista, ja se houkut­telee matkai­lualan ammat­ti­laisia, matka­toi­mis­toja, matka­koh­teita ja muita toimi­joita ympäri maailmaa. ITB Berlin on ollut tärkeä verkos­toi­tu­mis­paikka ja kaupal­listen yhteis­työ­mah­dol­li­suuk­sien luomisen paikka. Vuonna 2024 kävijöitä oli yli 100 000 ja näytteil­lea­set­tajia 165 maasta peräti 5 500.

Teksti ja kuvat: Anne Mujunen, projektiasiantuntija