Kontio­lah­della tehtiin matkai­li­joiden kävijätutkimus

Teimme Kontio­lah­della 1.6. – 31.8.2024 Telian matka­pu­he­lin­da­taan perus­tuvan kävijä­tut­ki­muksen ensim­mäistä kertaa. Kävijä­tut­ki­muk­sessa lasket­tiin ne kävijät, joiden viipymä alueella oli yli kolme tuntia. Tutki­muk­sessa saatiin matkai­li­ja­tieto sekä kotimai­sista että ulkomai­sista matkailijoista.

Meitä kiinnostaa Kontio­lahden matkai­lue­ko­sys­teemin kansain­vä­lis­ty­mis­hank­keessa erityi­sesti ulkomailta tulevat matkailijat.

Eniten ulkomaa­laisia turis­teja tuli Saksasta ja seuraavat maat olivat Ruotsi, Ranska. Saksa­laisia oli kaikista ulkomaa­laista 38,69 %. Ruotsa­laisten liikku­minen lisääntyi heinä­kuussa ja saksa­laisten elokuussa. Kotimaisten päivä­kä­vi­jöiden kolme TOP-kaupunkia Pohjois-Karjalan ulkopuo­lelta olivat Kuopio, Savon­linna ja Helsinki. Yöpyneiden muualta tulleiden kolmen kärki oli Kuopio, Savon­linna ja Tampere. Suoma­laisten osalta lähtö­paikka on se, josta he ovat lähte­neet sen päivän aamuna eli tästä tutki­muk­sesta emme voi päätellä kotimaisen matkai­lijan kotipaikkaa. Kotimaisia päivä­kä­vi­jöitä oli n. 18 000 kolmen kuukauden aikana ja yöpyjiä n. 40 000. Jos sama matkai­lija viipyi yli kolme tuntia eri posti­nu­me­roa­lu­eella, niin hänet on laskettu jokai­selle posti­nu­me­roa­lu­eelle matkai­li­jaksi. Luku pitää sisäl­lään myös rekis­te­röi­mät­tömät yöpyjät sekä omilla mökeil­lään yöpyneet. Kontio­lah­della on kesämök­kejä n. 1500. Näin ollen luvuissa on mukana myös kontio­lah­te­laisia, joiden mökki on eri posti­nu­me­roa­lu­eella kuin asuinpaikka.

Tutkimus toteu­tet­tiin ensim­mäistä kertaa Kontio­lah­della ja on erittäin merkit­tävä Kontio­lahden matkai­lu­mark­ki­noinnin kehit­tä­mi­sessä. Saksa ja saksan­kie­linen Eurooppa on meille tärkeä kohde ja saksan­kie­linen Eurooppa on myös Visit Finlandin ja Visit Karelian tärkein kohde­mark­kina. Visit Finland on valinnut kohde­mark­kinat markki­na­po­ten­ti­aalin, markkina-aseman sekä saavu­tet­ta­vuuden perus­teella tukemaan ympäri­vuo­ti­sesti ja kestä­västi kasvavaa matkai­lu­toi­mialaa. Saksa­laiset myös tuntevat melko hyvin Pohjois­maat. Saksa­laiset liikkuvat paljon autoilla ja ovat kiinnos­tu­neita vaelta­mi­sesta, revon­tu­lista ja husky­sa­fa­reista. Saksa­laiset ovat myös siinä mielessä konser­va­tii­veja, että he varaavat matkoja matkan­jär­jes­tä­jien kautta. Saksassa 584 matka­toi­mistoa (Nordic Marke­ting) myy Suomea. Me täällä Suomessa tuudit­tau­dumme ehkä liikaa www-sivujen ja somen varaan. Saksan kesälomat ovat porras­te­tusti 24.7. – 9.9. ja meillä täällä Suomessa monet paikat ovat kiinni jo elokuussa.

Jos matkai­lu­yri­tykset haluavat olla kilpai­li­joi­taan parempia, suosit­te­lemme www-sivujen kääntä­mistä saksan kielelle. Lisäksi saksa­laiset ovat tottu­neet omassa maassaan paperie­sit­tei­siin, joten niihinkin kannattaa panostaa. Kannus­tamme yrityksiä satsaa­maan saksa­lai­siin matkailijoihin.

Teksti: Anne Mujunen, projektiasiantuntija

Kuvat: Anne Mujunen