Kontio­lah­dessa satsa­taan kansain­vä­li­seen matkailuun

Kesä alkaa olla ohi, myös matkailun kannalta ja käännämme katseet kohti syksyä ja talvea. Kontio­lahden matkai­lue­ko­sys­teemin kansain­vä­lis­ty­mis­hanke etenee ja olemme saaneet aikaan jo paljon asioita. Hanke kestää vuoden 2025 loppuun ja tällä hetkellä hankkeessa on mukana 15 yritystä. Hankkeen kymme­nestä pilotista Sauna­maa­ilma ja Santa’s Summer Tour ovat jo valmiita. Kontio­lahden sauna­maa­ilma on saanut hyvän vastaan­oton ja sauna­maa­il­maan voi ilmoittaa saunoja koko hankkeen ajan. Saunoja on jo 17 saunamaailmassamme. 

Joulu­pukki vieraili kesällä Kiviniemen tilalla neljänä keski­viik­kona. Santa’s Summer Tour oli mielen­kiin­toinen kokeilu kesäjou­lu­pukin seikkai­lusta Kivinie­messä. Siirret­tävä Matkai­luinfo kiersi kesän ajan Kontio­lahden matkai­lu­yri­tyk­sissä ja nyt se on Muistojen Raja ‑museossa.  Playkon­tio­lahti-sivus­tolla on uudet saksan ja englan­nin­kie­liset käännökset ja hollanti on tulossa piakkoin. Muistojen Raja ‑museoon on tullut paljon uutta ja museon kävijä­määrä lisääntyi kesän aikana mukavasti.

Matkai­lu­tuot­teet esille DataHubissa

Visit Finlandin digitaa­lisen kehityksen palvelut ja toimen­pi­teet auttavat matkai­lu­toi­mi­joita pysymään mukana digike­hi­tyksen vauhdissa. Kannustan yrityksiä laitta­maan tuotteita Visit Finlandin DataHu­biin, joka on yrityk­sille ilmainen kanava markki­noida tuottei­taan. Heinä­kuuhun 2024 mennessä DataHu­bissa on julkaistu lähes 9 000 matkai­lu­tuo­tetta yli 2 500 suoma­lai­selta matkai­lu­yri­tyk­seltä. DataHubin yritys- ja tuote­tie­toja käyttää 44 eri julkai­su­ka­navaa, joilla markki­noi­daan suoma­laisia matkai­lu­tuot­teita koti- ja ulkomai­sille matkailijoille.

Kontio­lah­della tehdään kesän ajalta (kesä-elokuu) Telian matka­pu­he­lin­da­taan perus­tuvaa kävijä­tut­ki­musta ja kerromme tutki­muksen tulok­sista syyskuussa lisää. Tämänkin tutki­muksen mukaan suurin ulkomaa­laisten matkai­li­joiden joukko tulee Saksasta. Visit Karelia tekee kansain­vä­listä markki­nointia saksan­kie­li­seen Euroop­paan, joten kannattaa olla kuulolla. Olemme menossa hankkeen puitteissa maalis­kuussa 2025 Berlii­niin ITB-matka­mes­suille, jotka ovat Euroopan suurimmat matka­messut. Tammi­kuussa 2025 on tarkoitus mennä myös kotimaan matka­mes­suille Helsin­kiin myymään kontio­lah­te­laisten matkai­lu­yri­tysten tuotteita.

Teksti: Anne Mujunen, Projektiasiantuntija/ Kontio­lahden matkai­lue­ko­sys­teemin kansainvälistymishanke

Kuvat: Juha Ahokas, Lautsan arkisto, Terhi Millar